KLAR-PARAT10

KLAR-PARAT10 er for dig, der endnu ikke er klar til at tage skridtet og påbegynde din almene- eller forberedende ungdomsuddannelse.

En af grundene til det er, at du har fysiske, psykiske eller andre personlige udfordringer, som har sat begrænsninger for dig i hverdagen.

Det kan fx være:

• angst
  • langvarig skolefravær
  • social og personlig sårbarhed
  • familieproblemer
  • længerevarende sygdom

I KLAR-PARAT10 udvikler du dig i et trygt og mindre miljø med klassekammerater, der kan forstå dig samt lærere og pædagoger, der kan støtte dig.

I hverdagen kan du forvente struktur, genkendelighed og medansvar. Derudover tilrettelægges undervisningen ud fra elevernes forskelligheder og behov - både faglige, sociale og personlige.

Du kan bl.a. forvente:

• ugentlige strukturerede samtaler
  • trivselssamtaler
  • elevplan med fokus på dine mål for skoleåret

Gennem skoleåret bliver du klar til at indtræde på din fremtidige ungdomsuddannelse.

Der undervises i almindelig 10. klasses pensum (FP10)

Første skoledag

PERSONLIG SELVVÆRD OG -UDVIKLING

På KLAR-PARAT10 lægges der ved skolestart en plan for, hvordan du arbejder med de personlige udfordringer, der gør det svært for dig at gå i skole.

Resultatet er, at du gennem skoleåret finder frem til dine egne styrker, og udvikler dine faglige-, sociale- og personlige kompetencer.

Vi har et tæt samarbejde med forældre og eventuelle sagsbehandlere eller familievejledere. Derudover er din UU-vejleder med fra starten, så vi sammen kan spore os ind på, hvad du skal efter din 10. klasse på Ung Faxe.

UDVIDET BROBYGNING OG PRAKTIKKER

På KLAR-PARAT10 har du udvidet brobygning. Det betyder, at du har mulighed for ekstra brobygningsdage på erhvervsskoler.

Vi har samarbejde med erhvervsdrivende om praktikforløb. Dette kan du læse mere om her UDVIDET PRAKTIKKER.

Første skoledag

EKSTRA OG EKSLUSIVE TILBUD PÅ LINJEN

Det handler  også om, at du bliver fagligt klar til din fremtidige ungdomsuddannelse. Derfor får du ekstraundervisning i de basisfag, som du har brug for. Du kan læse om basisfagene her KLASSER OG LINJER.

VALGFAG

Som et sjovt og anderledes input i dit 10. klassesår, kan du vælge op til tre af vores valgfag. Kunne du tænke dig at dykke ned i at starte din egen virksomhed, arbejde kreativt med grafiske udtryk eller madkunsten?

Ovenstående er bare nogle af de emner, som vi dækker på valgfagene i 10. klasse. Læs om fagene under VALGFAG.

HAR DU SPØRGSMÅL?

Du kan altid kontakte os. Ring til os, eller send os en mail. Du finder vores kontaktinformationer under KONTAKT.